Sabtu, 7 Mac 2009

kenapa perlu??????????

banyak kali aku fikir sebenarnya. "kenapa perlu kita ADA ORANG DALAM????"

hari ni aku naik teksi, aku borak ngan pakcik driver ni...tiba-tiba pakcik ni tanya aku "nak tak mau kerja gomen?" aku balas balik "saya masih study pak cik, knapa?" lepas tu pakcik tu kata "sekarang ni banyak bahagian nak buka kerja, banyak jawatan-jawatan yang akan dibuka untuk interview." dalam hati aku tertanya-tanya betul ke pakcik ni...? bukan ke sekarang ni banyak tempat dah start buang-buang pekerja??? pakcik tu kata lagi "anak ada saudara mara yang keje gomen? kalau ada senang sikit anak nak dapat keje ngan gomen." tetiba aku nak emosional sendiri...aku tak faham kenapa kita kena macam tu? jadi apa gunanyam kertas yang kita susah payah baru bleh dapat tu??? yang aku ala-ala bengkek lagi kat cerita pakcik ni..."kalau ada orang dalam memang senang nak... kalau kan, kita ada orang dalam, masa interview tu pegawai tu akan tanya senang-senang je.... kalau yang takda org dlam memang dia akan tanya yang susah-susah... kalaulah anak ni ada orang dalam, dia mesti akan tanya tadi datang sini naik apa? dah sarapan? tadi sarapan makan apa?" kata pakcik tu lagi "kalaulah anak tak ada orang dalam dia akan tanya soalan yang pasal undang-undang, pasal sistem berajalah...macam-macamlah nak... anak pakcik, ada yang baca beria-ia, tapi masa interview orang tu tanya tadi makan apa??? tu je. lepas tu terus pegawai tu kata, hah nanti 26hb datanglah masuk kerja...."

rasa-rasanya kenapa macam tu ye? aku ni bukan nak anti kerajaan, tapi aku tak faham sistem yang macam tu...apalah salahnya beri kerja tu pada orang yang berpatutan...

bukalah peluang untuk orang mempelajari sesuatu, bukannya beri pada sanak saudara saja...!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan